Optson

Tamoxifen och klimakteriet

Fråga

Jag har börjat klimakteriet sedan tar tamoxifen.

Sedan jag först tog mina perioder har nu blivit oregelbunden.

Finns det några naturläkemedel som jag kan ta som inte kommer att kollidera med det?

Jag känner mig trött, ibland gråtmild, och få huvudvärk. Jag hade en lumpectomy, följt av strålbehandling, och prognosen är god.

Svar

Jag är så ledsen att höra om din nuvarande problem med klimakteriet, men jag är glad att ditt problem med bröstcancer verkar vara under kontroll.

Lider av bröstcancer innebär att majoriteten av behandlingar hormonersättning är olämpliga för dig eftersom de innehåller östrogen, vilket kan stimulera tillväxten av vissa tumörer.

Det faktum att du behandlas med tamoxifen, som blockerar effekten av östrogen för att bromsa tillväxten av tumören, tyder på att de skulle vara olämpligt för dig.

Uppkomsten av klimakteriet kan vara en tillfällighet med start klimakteriet som du är i en ålder där de flesta kvinnor har symtom.

Det kan ta två till tre år att gå igenom klimakteriet helt, och den genomsnittliga åldern för vilka europeiska kvinnor sluta ha perioder har ökat stadigt under de senaste 30 åren och är nu förmodligen runt 55.

Symptomen kan variera från kvinna till kvinna, men vanligtvis inkluderar oregelbundna och ofta tunga perioder (menorragi), trötthet, dålig koncentration, förlust av sexlust, vaginal torrhet, nattliga svettningar och värmevallningar.

Hormonbehandling (HRT) kan ges till kvinnor för att hjälpa till med de fysiska symptom på klimakteriet, men det är svårt att vara säker på hur mycket det hjälper med de psykiska symtomen.

Du sägs ha gått igenom klimakteriet när du har haft 12 månader utan några perioder alls.

Någon vaginal blödning efter denna tid bör betraktas med misstänksamhet och alltid rapporteras till din läkare för vidare utredning.

Vissa bröstcancer specialister är glada för sina patienter att ha endast progesteron alternativ till standard HRT och det kan väl vara värt att diskutera detta alternativ med din egen specialist eller GP.

Progesteron är tillgänglig som en kräm (vanligtvis en privat recept), vaginal gel eller i tablettform.

Jag skulle verkligen råda en pratstund med din husläkare först, om du inte redan har gjort det, som några av de symptom som du beskriver kan vara de av en tidig depression, kanske som vara något som du kanske inte känner till, men som inte skulle vara förvånande med hänsyn till omständigheterna.